Collageen voor soepelere gewrichten

Collageen voor soepelere gewrichten

Collageen is nu overal. Het is te vinden bij de supplementenafdeling van je plaatselijke supermarkt, in poedervorm en in pilvorm; het staat op je aanrecht, gemengd met je favoriete huidverzorgingsproducten. Je vindt collageen zelfs gemengd in smoothies en in koffiekoppen. Aangeprezen als een voedingsstof die alles kan versterken, van je haar en nagels tot je pijnlijke gewrichten, lijkt collageen bijna te mooi om waar te zijn.

En collageen wint niet voor niets aan populariteit. Het is eigenlijk een belangrijk eiwit dat het lichaam nodig heeft. Je zou het zelfs een van de verborgen bouwstenen van het lichaam kunnen noemen – een die goed nieuws zou kunnen brengen voor pijnlijke, pijnlijke gewrichten.

Collageen kan uw gewrichten soepeler en met minder pijn laten bewegen. Als je hebt overwogen om collageen te proberen, zijn hier 4 potentiële voordelen om in te springen op deze trend die hier is om te blijven.

1. Uw gewrichten hebben collageen nodig voor gezond kraakbeen

Je beseft het misschien niet, maar collageen speelt een vrij belangrijke rol in het vermogen van uw gewrichten om te bewegen. Terwijl sommige soorten collageen in je huid, botten en organen voorkomen, is er één bepaalde soort te vinden in het kraakbeen tussen je gewrichten.

Type II collageen is aanwezig in je gewrichtskraakbeen, of het weefsel dat zich uitstrekt over de uiteinden van je botten en in het midden van je gewrichten zit. Het is dit kraakbeen dat ervoor zorgt dat gewrichten soepel glijden, buigen en bewegen. Collageen helpt het kraakbeen – en uw gewrichten – flexibel te blijven, schokken te absorberen en in het algemeen goed ondersteund te blijven.

Naarmate u ouder wordt, raakt het gewrichtskraakbeen echter uitgeput. Jarenlange wrijving van de gewrichten tegen dat kraakbeen veroorzaakt slijtage, waardoor het afbreekt en tot pijn leidt. En er is nog een andere factor in het spel: ouder worden leidt ook tot collageenverlies. Je lichaam verliest collageen op natuurlijke wijze en houdt er mettertijd steeds minder van over.

Leestip: https://niche4health.com/viscollageen-of-rundercollageen-poeder/

En als je collageen uitgeput raakt, kunnen je gewrichten daaronder lijden. Een laag collageenniveau kan leiden tot losser kraakbeen en pezen, waardoor blessures waarschijnlijker worden.

2. Het vervangen van verloren collageen kan stijfheid en pijn in de gewrichten tegengaan

Zonder de juiste hoeveelheid collageen kan uw kraakbeen aangetast raken. En gewrichtsaandoeningen, zoals osteoartritis, kunnen een steeds groter risico worden. Onderzoek toont zelfs aan dat het leeftijdsgebonden verlies van collageen kan leiden tot een hoger risico op degeneratieve gewrichtsaandoeningen.

Maar collageen terug in je lichaam brengen, via je voeding of met behulp van supplementen, kan dat risico tegengaan. Het zou je zelfs kunnen helpen om de gewrichtspijn die je al hebt te verzachten.

Onderzoek toont aan dat het verhogen van de collageenconsumptie de symptomen van artrose kan verbeteren, waardoor de pijn in de gewrichten afneemt. Meerdere onderzoeken tonen aan dat een significante vermindering van gewrichtspijn mogelijk is. In één onderzoek zagen atleten die gedurende zes maanden 10 gram collageen per dag innamen een significante afname van gewrichtspijn, zowel tijdens het lopen als in rust. Uit een ander onderzoek bleek dat volwassenen die gedurende iets meer dan twee maanden (in totaal 70 dagen) slechts twee gram per dag innamen, een vergelijkbare aanzienlijke verbetering van hun gewrichtspijn zagen. Ze ontdekten ook dat ze lichamelijk actiever konden zijn dan degenen die het collageen niet probeerden.

Men denkt dat wanneer je je collageeninname verhoogt, dat extra eiwit zich ophoopt in het kraakbeen tussen je gewrichten. Het kan ook je lichaam stimuleren om van nature meer collageen aan te maken. Het resultaat is minder pijn, minder ontstekingen en een betere mobiliteit.

Maar zelfs als u verloren collageen vervangt, moet u bedenken dat u uw gewrichten of kraakbeen niet opnieuw kunt laten aangroeien of herstellen. Het eten van meer collageenrijke voeding of het nemen van collageensupplementen kan de aanmaak van nieuw collageen stimuleren, maar het kan niet op magische wijze herstellen wat al beschadigd of versleten is.

Tip: https://niche4health.com/collageen-boost/

3. Collageen kan ook verlichting bieden bij sommige pijnen van artritis

Als je te maken hebt met meer dan gewone gewrichtspijn veroorzaakt door slijtage van je gewrichten (of osteoartritis, zoals het algemeen bekend staat), kan collageen je misschien helpen.

Onderzoek toont aan dat collageen een positief effect kan hebben op verschillende soorten artritispijn. Een onderzoek uit 2016 onderzocht de effecten van collageensupplementen bij personen met artrose; uit de resultaten bleek dat collageen de pijn, stijfheid en mobiliteit verminderde. Een onderzoek uit 2009 waarbij deelnemers met reumatoïde artritis betrokken waren, toonde ook aan dat het nemen van collageen de pijn, ochtendstijfheid, tederheid en zwelling verbeterde. Hoewel de effecten niet zo sterk waren als typische behandelingsopties (vooral in het geval van reumatoïde artritis), was verbetering mogelijk. De Arthritis Foundation waarschuwt dat er meer onderzoek nodig is om te bepalen hoe heilzaam collageen kan zijn voor verschillende soorten artritis. Maar één ding is zeker: dit eiwit houdt belofte in voor gewrichtspijn en andere symptomen, waaronder zwelling en stijfheid.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *