Het aantal aankopen via het internet neemt nog steeds enorm snel toe. Elk bedrijf wilt hier natuurlijk zijn graantje van meepikken. Internetbedrijven en reclamebureaus willen je hier al te graag in helpen en komen met ‘verbeteringen’ voor de verkoopprocessen in jouw bedrijf of voor jouw webshop. Uiteindelijk geven deze zogenaamde verbeteringen lang niet altijd een positieve draai aan jouw organisatie. In dit artikel wordt er een aantal zaken op een rijtje gezet, zodat jij in de toekomst niet verleid wordt door een zinloze verbeteringsactie.
Zorg voor een goede website
In de eerste plaats is het van belang dat je een mooie snel ladende website hebt. Klanten zijn in deze moderne tijd veeleisend en als het laden van de site bijvoorbeeld te lang duurt zijn ze zo weer van je site af. In die zin kun je natuurlijk ook een WordPress website laten maken door een webdesignbedrijf dat is gespecialiseerd in WordPress hosting en dat hoeft echt niet meteen heel veel te kosten. Op internet vind je genoeg aanbieders waar je goedkoop een site kunt laten maken zoals bijvoorbeeld websites voor mkb’ers.
Verkopen op internet
Het verschil tussen een verkoopproces in de fysieke wereld en een verkoopproces op internet is dat er in de fysieke wereld continu ingespeeld kan worden op de reactie van de klant. Op het internet moet ervan tevoren bepaald worden wie de klant is, welke behoeften hij heeft en wat het probleem is. Als hier verkeerd op gereageerd wordt is de klant al zeer snel verdwenen van je website. Het bereik van het internet is wel groter dan de fysieke wereld. Je kan iedereen aanspreken die de desbetreffende taal spreekt.
Verkoopproces of koopproces
Er wordt graag gesproken over het belang van een verkoopproces, maar eigenlijk is het koopproces van de klant een stuk belangrijker. Dit koopproces kan verdeeld worden over vier aspecten die de beslissing van de aankoop bepalen. Dit zijn behoefte, oplossing, prijs en risico’s. De behoefte houdt de oorzaak van de ontevredenheid in, de reden waarom iemand op zoek is naar een product of dienst. De oplossing houdt de mate van bekendheid van bepaalde producten en diensten in. Wat is je vermogen om het probleem op te lossen? De prijs houdt uiteraard de prijs in van het product. Wat heb je voor de verschillende hoogten van prijzen over? De risico’s zijn mogelijke problemen zoals een lage productkwaliteit, een onbetrouwbare leverancier, een korte levensduur en imagoverlies.